Ellen Cathrine Pritzier

facebook= https://www.facebook.com/cliniquebellevue/
instagram=#

HUDLEGE DR. ELLEN CATHRINE PRITZIER CLINIQUE BELLEVUE

Hudlege Dr. Ellen Cathrine Pritzier  har sin medisinske utdannelse fra Syddansk Universitet i Danmark, og var ferdig i 2007 hvor hun startet på sin spesialutdannelse i hud og veneriske sykdommer, som ble fullført på Hudavdelingen i Stavanger hvor hun har jobbet som overlege siden 2013.  Hun har også jobbet ved diverse private klinikker i Norge.

HVA KAN MAN VURDERE/BEHANDLE

• Kviser (akne)
  • Hudkreft
  • Føflekker og føflekkreft
  • Eksem
  • Vorter
  • Kjønnsvorter
  • Psoriasis
  • Sprengte blodkar og adre vaskulære forandringer
  • Infeksjoner
  • Ulike kosmetiske hudbehandlinger
  • Solskadet hud (solar keratose)
  • Hyperpigmentering

Kviser (akne)

Kviser er en veldig vanlig tilstand som først og fremst skyldes tilstopping av talgkjertler i huden. De aller fleste vil rammes av kviser i en eller flere perioder i livet, aller hyppigst opplever man kviser i tenårene.

I de fleste tilfeller trenger man ingen spesiell behandling av kviser, men hos noen er utbredelsen av kvisene mer uttalt og i tillegg vil enkelte kviser kunne gi arrdannelser i huden. I noen tilfeller er det derfor nyttig med behandling av kviser. Det finnes mange ulike behandlingsformer mot kviser, fra egenbehandling til behandling antibiotika og andre medisiner og med lysbehandling (IPL) eller laserbehandling.

Hudkreft

Det finnes flere typer hudkreft som utgår fra forskjellige celler i huden. I tillegg til føflekkreft er basalcellekreft og plateepitelkreft de vanligste formene for hudkreft.

Basalcellekreft og plateepitelkreft behandles gjerne av hudlege. Disse kreftformene er mindre agressive enn føflekkreft. Behandlingsalternativene er først og fremst kirurgi, PDT behandling (lysbehandling), behandling med krem, nedskrapning og brenning, stråling og cellegift.

Føflekkreft

Føflekkreft er den mest alvorlige formen for hudkreft. Føflekkreft kan oppstå i både nye og eldre føflekker, samt i øynene, under negler, i lymfeknuter og i slimhinner.

Dersom man opplever at en føflekk endrer farge, vokser, klør, blør og danner skorper, har ujevn farge, er uskarpt avgrenset mot normal hud eller har en asymmetrisk form, bør man kontakte lege for vurdering. Vanligvis utredes mistenksomme føflekker i første omgang av fastlegen. Hudleger er spesialister i vurdering av føflekker og behandling og utredning av føflekkreft.

Den viktigste behandlingen ved føflekkreft er kirurgi hvor man fjerner føflekken og omgivende hud for å sikre fjerning av alle kreftceller i huden.

Psoriasis

Psoriasis er en hudsykdom som gir røde skorpebelagte hudutslett som ofte dekkes av sølvaktig belegg. Psoriasis hudutslett kan oppstå mange steder på kroppen, men oppstår vanligst på albuer, knær, i hodebunnen og på nedre del av ryggen.

Årsaken til psoriasis er økt produksjon av hudceller. Hvorfor noen utvikler økt produksjon av hudceller og slik utvikler psoriasis er derimot ikke fullt ut kjent, men man antar at det skyldes feil på kroppens eget immunforsvar.

Diagnosen psoriasis stilles ofte av fastlegen, men i enkelte tilfeller kan det være nødvendig med utredning av hudlege. Behandlingen tar sikte på å dempe utslettet og plagene. Også behandlingen utføres enten av fastlege eller hudlege.

Kjønnsvorter

Kjønnsvorter er en kjønnssykdom som skyldes smittsomt HPV (humant pappilloma virus).

Kjønnsvorter smitter smitter ved seksuell kontakt. Kondom gir en viss beskyttelse, men siden viruset smitter ved direkte hudkontakt kan det smitte selv om man bruker kondom.

Kjønnsvorter forsvinner oftest av seg selv innen noen måneder til et par år. I noen tilfeller er det likevel aktuelt med behandling av kosmetiske årsaker, dersom kjønnsvortene gir ubehag eller dersom de ikke forsvinner av seg selv. Det finnes ulike former for behandling inkludert egenbehandling, frysebehandling, kirurgi, laser, nedsrapning og laser.

Eksem

Eksem er en kløende betennelsestilstand som oppstår i den ytterste delen av huden. Det finnes ulike former for eksem. De vanligste er atopisk eksem, kontakteksem og seboreisk eksem.

De fleste tilfeller av eksem kan utredes og behandles av fastlegen, men i noen tilfeller vil utredning og behandling hos hudlege være nødvendig for å sikre diagnosen og for optimal behandling.