Sklerosering

Sklerosering. Fjerning av synlige blodkar på beina (spindelvevsårer)

Synlige blodkar på bena (spindelvevsårer) forekommer oftest i voksen alder og kan være sjenerende for noen.

Noen er arvelig disponert for dette, og hos andre kan graviditet eller overbelastning av beina være en medvirkende årsak.

Behandling med sklerosering

Sklerosering er en effektiv måte og fjerne spindelvevsårer på beina. Her injiseres et stoff, Aethoxysklerol med en tynn nål direkte inn i blodkaret og starter en betennelsesprosess. Blodkaret gjennomskylles, kleber seg sammen og går til slutt i oppløsning.

Blodkarene vil bli mer fremtreden de første ukene etter behandling fram til de gradvis forsvinner.

Hos noen pasienter kan det være nødvendig med opptil 2-3 behandlinger.

Det er få bivirkninger med behandlingen, men forhåndsregler skal likevel tas for å unngå sjeldne komplikasjoner som infeksjon eller blodpropp.

ETTER BEHANDLING

Området bør holdes rent etter prosedyren og skal ikke berøres. Rutinemessig dusjing bør utsettes til neste dag.

Støttestrømpene skal være på dag og natt de første 48 timene. Støttetrømper skal brukes daglig de neste to ukene etter behandling.

Unngå hard fysisk aktivitet de neste to uker, turgåing er anbefalt.

Blåmerker og hevelse rundt innstikkstedet er vanlig etter behandling. Dette vil forsvinne gradvis i løpet av kort tid.

Hvem kan ikke behandles

Gravide, ammede, personer med hjerte/ kar sykdommer og diabetikere som bruker insulin kan ikke behandles.

explicabo.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]